Moščevaja Balka - revize vzoru
Když jsem se poprvé na internetu setkala se vzorem zvaným Moščevaja Balka, nedalo se dohledat ani odkud a z jaké doby pochází. (Obtížnost s dohledáváním informací možná pramenila i z různých transkripcí jména, o nichž jsem tehdy nevěděla - Moscevaja Balka, Moshchevaya Balka, Moshtcevaya Balka atd.) Teprve časem jsem zjistila, že vzor pochází z Kavkazu, z 8.-9. století, ale vzhledem k dataci i lokaci mimo okruh mých zájmů jsem mu dále nevěnovala pozornost. Moji zvědavost probudil až příspěvek Silvie Aisling Ungerechts o nové možné interpretaci vzoru. (Luštění nejednoznačných vzorů mě baví mnohem víc než pouhé tkaní podle vzoru vytvořeného někým jiným.) Podle fotografie originálu v německém katalogu k výstavě se Silvii zdálo, že tečky uprostřed oček mají být větší než na kolujícím vzoru vytvořeném pro 13 karetek, a na základě vlastního tkaní a porovnání s fotografií navrhla vzor pro 16 karetek. Tak který vzor je správně? Moje zvědavost musela počkat...
Teprve tento týden se mi konečně dostala do rukou ruská publikace o Balce a hned při prvním pohledu na fotografii tkanice mi bylo zřejmé, že částečnou pravdu měla jak Silvia (větší očka), tak neznámý autor původního vzoru (počet karetek).
Nová a původní verze vzoru, obě v šířce 13 karetek |
Zvětšený vzor se vejde do 13-karetkového pásu díky tomu, že jsou jeho okraje ořízlé. Navíc vzor obsahuje další prvky, kterým zatím nikdo nevěnoval pozornost: Tkanice začíná třemi příčnými čárami (tam se nejlépe spočte počet karetek), dále následují tři kosočtverce, od nichž vzor plynule přechází do již známé klikaté čáry obklopené trojicemi oček - až na to, že v šesti z osmi opakování vzoru zachycených na dostupné fotografii nejsou očka samostatná jako v obou dosavadních rekonstrukcích, ale propojena do trojlístku.
Literatura:
Ijerusalimskaja, A. A. (2012): Moščevaja Balka. Neobyčnyj archeologičeskij pamjatnik na Severokavkazskom šolkovom puti. Sankt Peterburg.