Rekonstrukce vzoru z tkanice E32036 v Louvre

Jakmile jsem objevila, že Museé du Louvre nedávno zpřístupnil své sbírky online a že se mezi sbírkovými předměty nachází obrovské množství karetkovaných tkanic z egyptsko-byzantského prostředí, bylo jasné, že mám na nejbližších několik týdnů (nebo spíš měsíců) o zábavu postaráno. 

Chtěla jsem začít s něčím jednodušším "na rozehřátí", a proto první volba padla na fragment E32036, který byl navíc jako jediný vyfotografován z líce i rubu, což (by) mi mělo rekonstrukci usnadnit. Kdybych jen dopředu tušila, kolik času a nezdařených pokusů mi tenhle na pohled jednoduchý vzor zabere...


Pokus 1: 8 karetek, každá se čtyřmi nitěmi (6 s jednou bílou a třemi modrými, 2 se všemi modrými)

Naštěstí jsem vzor nepodcenila natolik, abych se pustila hned načisto do rekonstrukce z jemné vlny a lnu, a první experimentální verzi jsem navlékla z bavlnek. Nejprve jsem předpokládala, že se jedná o klasický vzor kosočtverců, jejichž "ouška" po stranách byla způsobena opačným navlečením druhé karetky od středu. Lícový vzhled celkem odpovídal, jenže na rubu se světlé čárky seskupily do X, místo aby připomínaly imperiální stíhačku ze Star Wars. Takže druhá karetka od středu musí mít stejný směr jako středová. A ejhle, když pořádně zatlačím při přirážení, docílím i toho, že strany kosočtverce nejsou hladké a vzor se blíží originální tkanici!


Málem už jsem se s tímto výsledkem spokojila, když jsem pečlivým porovnáním své tkanice s fotografií na muzejních stránkách zjistila, že mezi bílou vlnkou na kraji tkanice a útkem prosvítajícím uprostřed mezi kosočtverci jsou na originálu dvě modré nitě, zatímco v mé verzi tři. To mohlo znamenat dvě věci: Buďto byla tato část tkanice (oba postranní okraje chybí) zhotovena na šesti karetkách a nikoliv na osmi, jak jsem původně předpokládala, nebo byly některé dírky prázdné. První možnost se mi nezdála vzhledem k tmavé mezeře mezi centrálním kosočtvercem a bílou vlnovkou po stranách (v originálu pouze na jedné straně, ale při hledání správné verze bylo jednodušší pracovat se symetrickou tkanicí), a proto jsem se rozhodla vyzkoušet tu druhou.


Pokus 2 a 3: 8 karetek se dvěma nitěmi (6 s jednou světlou a jednou modrou, dvě s oběma modrými) (+ okrajové karetky!)

Rovnou přiznávám, že druhý pokus byl ztrátou času, navíc se spoustou komplikací. Nejdřív jsem zapomněla, že je (až na výjimky) nemožné pracovat s dvoudírkovými karetkami bez čtyřdírkových okrajů a musela je přidat. Když jsem se potom snažila rozlišit potřebné detaily v 6mm široké stužce, rozhodla jsem se, že na další pokusy použiju silnou vlnu na pletení. Třetí pokus z vlny potvrdil, co se mi zdálo už při mžourání na bavlněnou miniverzi. Jednak je světlá příze vidět na povrchu i tam, kde nemá být a za druhé, zatímco první, druhá a čtvrtá karetka od středu jsou vůči sobě pootočeny o 90°, třetí karetka (s oběma nitěmi modrými) musí být ve stejné pozici jako jedna ze sousedních karetek. Schválně jsem na jedné straně srovnala třetí karetku s druhou a na opačné straně se čtvrtou, abych viděla, co to udělá. (V jedné verzi je světlá tečka vedle kosočtverce méně nápadná, ale přesto nezmizí a nežádoucí tečky mezi kosočtverci tato změna vůbec neovlivní.)


Pokus 4: 6 karetek, všechny se třemi modrými a jednou světlou nití (+ okraje)

Už u obou dvoudírkových pokusů jsem se marně snažila docílit zubatých stran kosočtverců. Nepodařilo se mi to ani tentokrát (nanejvýš v náznaku), ať jsem přirážela útek sebevíc. 


Po chvíli přemýšlení jsem vzala jehlu a vypreparovala modrou nit sousedící se žlutou. No vida, záhada je rozřešena! (Vypreparování okrajových nití žádné výsledky ve srovnání s tkaním bez okrajové karetky nepřineslo.) 


Pokus 5: Karetky jako minule, až na to, že v druhé karetce od středu jsou navlečeny pouze dvě modré nitě a jedna světlá

Utkala jsem kousek v tomhle provedení, abych si ověřila, že jsem odstranila tu správnou niť, a pak jsem začala přemýšlet: Je možné, že by byla jenom druhá karetka od středu trojdírková a ostatní čtyřdírkové?  U středových karetek jsou nad útkem vidět jenom dvě modré nitě. Co se stane, když tu čtvrtou odstraním? 


Na první pohled se nic nezměnilo. Ale při bližším zkoumání je v nové verzi (levá polovina fotografie) pecička modré nitě sousedící s útkem viditelným mezi kosočtverci (nyní spíš šestiúhelníky) menší než ta blíže okraji, zatímco před odstraněním byly obě shodně velké, stejně jako na originálu. Na rubu je změna výraznější. Tam, kde byl před odstraněním jedné nitě z každé středové karetky vidět jeden kousek útku, jsou nyní dva. Fotografie rubu originálu je hodně tmavá a nekvalitní, ale přesto se mi po digitální korekci zdá, že tam je vidět jenom jeden útek. Toto zkoumání rubu mě také upozornilo, že na mé verzi jsou světlé body na rubu rozmístěny rovnoměrně po celé šířce, zatímco na originálu je mezi nimi mezera, která mě původně vedla k přesvědčení o osmi karetkách. Nedokážu si představit, že by odstranění další modré nitě z krajní vzorové karetky tuto mezeru zvětšilo. Nehledě na to, že netuším, která by to měla být. Navlečení středových karetek je totiž v současnosti ABC- (prázdná dírka je naproti žluté) a sousedních karetek A-CD (prázdná dírka sousedí se žlutou nití). Proto mi žádná logika nenapovídá, kterou nit bych měla odstranit v třetí karetce.

Nevěřila bych, že mě tak jednoduchý vzor (pouhých 6-8 karetek široký) dokáže takhle potrápit - a dokonce porazit. Po více než deseti hodinách práce musím přiznat, že jsem se mu jen přiblížila (podle lícové strany), ale úplně přesně jsem ho rozluštit nedokázala.

(Pokud jste dočetli až sem, tak už doufám chápete, proč některým autorům vadí, když někdo využívá jejich vzory k vydělávání peněz, zatímco oni z toho nemají nic.)